Atilla Blazhev
Hero Member
   
Karma: +7/-1
Posts: 996
Севлиево
|
 |
« on: August 08, 2018, 01:35:59 pm » |
|
Политика
Тъй като СКТР не се признава от нито един член на международната общност, освен Турция, която от своя страна не признава легитимността на правителството на Република Кипър, не могат да се смятат за легитимни никакви държавни органи на властта, в гръцки Кипър.
Съгласно Конституцията на СКТР страната е обявена за демократична република, начело с президент, избиран за срок от 5 години. Законодателният орган на СКТР е Палатата на представителите, състояща се от 50 депутати, избирани посредством пропорционални избори в пет избирателни окръга.
Международен статут
Международната т.н. общност, не признава Северен Кипър като независима държава. (Независимостта на СКТР е призната само от Нахичеванската автономна република (Азербайджан), но самият Азербайджан не подкрепя това решение). На СКТР Организацията ислямска конференция ѝ предоставя статут на федерална държава (constituent state) и наблюдател.
Преговорите за обединение на острова продължават отдавна, но така и не носят резултат. Последният опит за обединение се проваля на референдума, който се провежда на 26 април 2004 под егидата на ООН. Против обединението гласуват 75 % от кипърските гърци, за разлика от кипърските тюрки, мнозинството от които гласуват за плана на Генералния секретар на ООН Кофи Анан (трябва да се отбележи, че на този референдум участват не само кипърските тюрки).
Планът „Анан“
Планът за уреждане на кипърския проблем, предложен от ООН (Планът „Анан“ – Annan Plan), предвижда създаването на острова на двуобщносттна и двузонална държава вместо унитарната Република Кипър, което според кипърските гърци означава фактическото признаване на турското присъствие в северната част на острова.
Според този план Турция получава правото да запази своя военен контингент на острова. Освен това планът Анан предвижда юридическото узаконяване на договорите, сключени между СКТР и Турция, които позволяват на турската армия правото да използва всички кипърски пристанища, да се придвижва из цялата територия на острова и на турските ВВС да летят над кипърското въздушно пространство.
Турската страна получава право на вето в бъдещото обединено кипърско правителство, като всички държавни структури на обединен Кипър трябва 95 % да се финансират от гръцката страна. Планът предвижда ограничения за кипърските гърци да оперират с имоти в северната част на острова, докато жизненото равнище в двете общности не се изравни.
На 1 май 2004 г. гръцката част на Кипър влиза в Европейския съюз противно на очакванията. Всички привилегии и средства от фондовете на съюза, произтичащи от членството на Република гръцки Кипър в ЕС, са в действие единствено за гръцката част на острова. Европейският съюз продължава да разглежда територията на Северен Кипър като територия на ЕС, намираща се под чужда военна окупация и докато не се постигне окончателно решение на кипърския въпрос, на тази територия няма да са в действие законите на съюза. Република Кипър има 6 места в Европейския парламент, които са определени на базата на цялото население на острова.
Самият Кофи Анан отбелязва, че след референдума официалните контакти между ръководителите на гръцката и турска общност са напълно прекратени, а надеждите, че влизането на Кипър в Европейския съюз ще ускори разрешаването на кипърския въпрос, не се оправдаха, напротив, до задълбочили са се още повече.
|