Serbest Forum
February 27, 2024, 07:41:53 pm
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
 
  Home Help Gallery Staff List Login Register  

Смърт и изгнание

Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Смърт и изгнание  (Read 395 times)
Atilla Blazhev
Hero Member
*****

Karma: +7/-1
Posts: 996


Севлиево


« on: August 10, 2022, 11:42:43 am »

                                                                                     Глава първа

                                                                                 Земя за отнемане

През 1800 година Анадола, Балканите и Южна Русия представляват една огромна мюсюлманска територия.
Това са земи, по които властват мюсюлмани, населени са предимно с мюсюлмани или – или както е голяма част от Балканите и Кавказ – земи, където мюсюлманите са внушително мнозинство. Те обхващат Кримският полуостров, значителна част от кавказкият регион, Източен и Западен Анадол, Югоизточна Европа от Албания и Босна до Черно море – земи, почти изцяло включени в Османската империя. Географски към тях принадлежат райони от Румъния и Южна Русия, където мюсюлманите са мнозинство сред различните етнически групи. До 1923-та година само Анадола, Източна Тракия и части от Югоизточен Кавказ остават мюсюлмански. Балканските мюсюлмани до голяма степен са изчезнали, избити или принудени да се преселят другаде. Останалите живеят в компактни населени места из Гърция, България и Югославия. Същата съдба е сполетяла и мюсюлманите от Крим, Северен Кавказ и руските части на Армения – те просто изчезват. Милиони мюсюлмани, предимно турци, умират; още толкова се преселват там, където днес е разположена Турция. В периода между 1821 и 1922 година над пет милиона мюсюлмани са насилствено изведени от техните земи. Пет и половина милиона мюсюлмани умират – мнозина избити във войни, други измрели от глад от глад и болести като бежанци.

Значителни части от историята на Балканите, Анадола и Кавказ не могат да бъдат разбрани правилно, без да е осмислена съдбата на мюсюлманските бежанци и на загиналите по тези земи мюсюлмани. Тава особено валидно за историята на национализма и империализма. Съвременната карта на Балканите, Анадола и Южен Кавказ очертава граници на държави със сравнително компактно население, държави, възникнали във войни и революции, които са ги отделили от Османската империя. Тяхната етническа и религиозна хомогенност е постигната чрез прогонване на мюсюлманското население. С други думи, новите държави възникват върху страданието на хората, които са принудени да напуснат земите. Така, както руският империализъм, определян често като „цивилизационен“ марш на европейс-
                                                     
                                                                                               12

ката култура, носи със себе си смъртта на милиони черкези, абхазци, лази и турци. Национализмът и империализмът се оказват далеч по-страховити, когато на сцената излязат техните жертви.

Изтреблението на мюсюлмани е значителна част от историята на турският народ. Най-вече турците са тези, които са усетили най-тежко последствията от национализма и империализма. Във времена когато Османската империя води вътрешни битки, за да се реформира и оцелее като модерна държава, държавата първо е принудена да използва ограничените си ресурси, за да защити народа си от изтреблението, на което го подлагат враговете му, а след това да се погрижи и за бежанците от земи, където врагът триумфира. След като Османската империя е разрушена през Първата световна война турците от днешна Турция се изправят пред същите проблеми –инвазия, бежанци и смърт. Турците оцеляват, но тяхната нация е силно засегната от събитията през последните два века. Новата Република Турция е нация от емигранти, чиито граждани идват от България, Гърция, Югославия, Армения, Грузия, Русия, Украйна и от всякъде другаде. Както и предшестващата я Османска империя, Турция преживява всички трудности, породени от необходимостта да интегрира емигрантското население и да възстановява разрушенията от войната, докато полага усилия да се реформира и оцелее. Тези предизвикателства оформят образа на Република Турция.

Независимо от историческата значимост на мюсюлманските жертви, хрониките не ги отразяват. Историческите книги и разкази говорят за изтреблението на българи, арменци и гърци, но никога за съпътстващото ги унищожение на турци. Изгнанието и смъртта на мюсюлманите си остават непознати за поколенията. Това противоречи на съвременната практика в други сфери на историческата наука. Съвършено правилно днес се приема за недопустимо писанието за американската експанзия, без да се отчитат бруталността спрямо индианците. Масовите кланета по време на 30-годишната война са задължителна част от историческия анализ на религиозните промени в Европа. Историците не могат да пишат за империализма, без да отбележат масово избиване на африканци в Конго или на китайци по време на Войните за опиума. Към момента е сигурно обаче, че историята на страданието в Кавказ, и на Балканите или Анадола не е написана или разбрана на Запад. Историята на Балканите, Кавказ и

                                                                                               13

Анадола е написана без споменаване и почит към един от основните играчи – мюсюлманското население.

„Традиционната“ гледна точка към историята на Балканите, Кавказ и Анадола е далеч от пълнотата на събитията – да не кажем подвеждаща – тъй като историите на османските малцинствени групи са извадени от контекста, голяма част от които са страданията на мюсюлманите по същото време и на същите места, където се случват нещастията на християните, и най-често са по-страшни. Неколцина са авторите, осмелили се да променят традиционната историческа версия и те са били осмени като „ревизионисти“, сякаш изразяването на алтернативната гледна точка е академичен грях, а фактологическата точност на контекста – неуместна подробност. Историята е, че именно историците са призвани да ревизират едностранчиво представените исторически факти, да променят дефицитната традиционна мъдрост. Не са много историческите области, които толкова силно се нуждаят от ревизия, колкото историята на османските народи. Историята, която може да бъде прочетена след такава ревизия, нарушава установените представи – тя е разказа за турският народ като жертва, а това не е обичайна роля, която се присъжда на турците. Тази история не включва традиционния образ на турците като мъчители – и никога като жертви – както все още биват представяни в историята на Америка и Европа – дълго, след като би трябвало този образ да е изчистен заедно с останалите артефакти на расизма от XIX век.

Мюсюлманите

Субектите в тази книга принадлежат към различни етнически групи, но ги обединява общата им религия – всички те са мюсюлмани. Болшинството са турскоговорящи; често се оказва невъзможно определянето на етническата група, към която принадлежи голяма част от мюсюлманите. Етническото разнообразие сред населението на Османската империя никога не е било признавано официално от страна на властите, а гражданите с османска националност са били нарочно преброявани за целите на военната повинност и данъчното облагане в зависимост от тяхното вероизповедание. Османският мюсюлманин е можел да принадлежи към която и да е била езикова група, но е бил признаван за такъв само въз основа на направената декларация, Мохамед е Божий пророк. Аналогично,

                                                                                               14

гърците са били част от Гръцката православна църква независимо от тяхната етническа или езикова самоидентификация, арменците – на Грегорианската или на Католическата арменска църква. Масовата идентификация също е осъществявана според вероизповеданието. Съвсем доскоро турци, албанци, босненци, както и всички останали мюсюлмански групи са се самоопределяли просто като „мюсюлмани“.

Поради тази идентификация по признак религия съвсем закономерно е и определянето на мюсюлманите като компактна, монолитна група. Проучваните и описвани в тази книга субекти, самоопределили се като мюсюлмани, са били класифицирани като „мюсюлмани“ и от техните държави и именно поради факта, че са мюсюлмани, са били подложени на преследване. Независимо от всичко обаче етническият произход не е фактор, който може да бъде пренебрегнат. Турците мюсюлмани и албанците мюсюлмани имат различна съдба и исторически опит от войните им с гърци и сърби. Към помаците – както са известни българските мюсюлмани – българските християни са имали специално отношение. Прогонените черкези, заселили се в Анадола, са етнически различни от местните турци. И накрая, кюрдските действия в Османският изток не могат да бъдат анализирани пълноценно, ако кюрдите не се разглеждат като такива. За това е важно и необходимо да се идентифицира населението на Балканите, Анадола и Кавказ като „мюсюлмани“, но понякога е добре да се отчита и етническото разнообразие сред хората, живели по тези места.

Твърде много безсмислици са изписани по отношение на етническите групи в Близкият изток и на Балканите. Различните етнически групи често са назовавани „раси“, сякаш са белязани по кръвна група или дух завинаги да бъдат гърци, албанци, турци или арменци. Тук етническите групи са обособени по езиков признак. „Албанците“ са говорили албански. „Помаците“ са били мюсюлмани, които говорят български. „Турците“, включително и тези, наричани често татари или тартари, са говорили турски. Изключение правят единствено онези, като например турскоговорящите арменци, които демонстративно са се идентифицирали като част от друга общност.

                                                                                               15

Причини за промяната

Подобно на други исторически събития политическите причини за промяната, настъпила сред тези мюсюлмани, е комбинация от различни политически процеси. Три значителни фактора се съчетават, за да определят съдбата на мюсюлманите в Османската империя, на Крим, Балканите и Кавказ – военната и икономическата немощ на Османската империя, национализмът сред християнското население и руската империалистическа експанзия.
Report Spam   Logged



Pages: [1]   Go Up
  Print  
 
Jump to:  

Powered by EzPortal
Bookmark this site! | Upgrade This Forum
Free SMF Hosting - Create your own Forum

Powered by SMF | SMF © 2016, Simple Machines
Privacy Policy