Mod_1
Guest
|
 |
« on: April 12, 2010, 07:34:46 am » |
|
Не е пояснено що за вихри са се вихрили около тази смяна на вероизповеданието, още по-малко кой е отговорен за тях. Позицията на вестник „Пряпорец”, традиционно неласкав към Гешовото и Даневото правителства, е анологична. Защо така единодушно мълчат толкова различни по убеждения вестници и правителства? Навярно, защото въпросът за покръстването на помаците добило международна известност представя стараната ни в много неприятна светлина. Освен това фактите са използвани много умело и от турската, и от гръцката дипломации. Според В. Арденски пресата мълчи, отчасти заради наложената военна цензура, отчасти заради убеждението на голяма част от журналистите, че покръстването е начин да се реши един болезнен национален въпрос. Но те грешат, защото покръстването го задълбочава. Въпреки това „кръщавката” е единственото позорно петно, което не е хвърлено директно върху Гешов. Едва след обвинението на в. „Мир”, че Радославов насила е върнал към исляма покръстените с цел да спечели изборите, в. „Народни права” заплашително повдига завесата: Не за изборни цели... правителството даде религиозна свобода в страната. И ако за това вместо похвали получава обиди и то тъкмо от тези, които би трябвало най-много да си мълчат, поради некрасивите дела на народняшко-цанковисткото правителство, нека знаят, че либералното правителство разполага с документи, които ще хвърлят светлина по помашкия въпрос. В тях ясно личи, кой покръсти помаците и как стана това покръстване. Ако „Мир” продължава да върви по този път ще докара вълка до кошарата. Рязък отговор, но обвинения не са повдигнати, а от църковните органи не е потърсена отговорност за дейността им по време на войната. Църквата е в достатъчно деликатно положение. След края на Междусъюзническата война екзархът напуска Цариград и се връща в България. Няма нужда да се стоварва едно тежко обвинение към институция, която ще трябва да помага с всички сили на изпадналата в тежка криза разгромена държава. При стеклите се обстоятелства Църквата не просто губи своето паство в присъединените към съседите на България земи. Тя губи символа на стожер и потенциален обединител, както и правото си да поддържа и подхранва българското съзнаниев загубените територии. Неуспяла да защити покръстителното си дело, тя реагира с гневен упрек към „антибългарската политика” на Радославовото правителство и горчиво констатира, че „спечелeното се изгубва”
|