Mod_1
Guest
|
 |
« on: April 12, 2010, 07:33:47 am » |
|
След твърдата атака на пловдивския окръжен управител г-н Димитров, че лъже и че с такава агитация върши „партизанщина” , на страниците на в. „Тракия” /в който за първи път се появява информация за спора/, започва остър диалог между двамата в стил „вярно е, не е вярно”. Спорът приключва в полза на Окръжния управител, с изказването на М. Такев, че от покръстването на помаците той не прави агитационен въпрос. За тази му позиция навярно е помогнала и заплахата на Пловдивския митрополит, че „ако Такев продължава с тая антихристиянска агитация, той ще бъде отлъчен от църквата....” Категоричната и решителна реакция на църквата е логична. Тя отчаяно се опитва да защити своето дело. Първите информации за предизборната кампания се появяват в началото на октомври 1913 г. По това време България вече е загубила Междусъюзническата война, а Цариградския договор от 29 септември 1913 г., я задължава да върне религиозните свободи на своите поданници. Докладите на църковните мисии свидетелстват, че движението за връщане към стария начин на живот сред помаците започва повсевместно в края на август и нищо не е в състояние да спре този процес. Енергичните действия на духовенството, комбиниращи увещания и заплахи и призиви не постигат успех. Държавата се оттегля от ролята си на ням свидетел и забранява насилственото кръщение, а негативните чувства и сред помашкото и сред българското население, по места ескалират във физическа саморазправа. Загубило подкрепата на властите, духовенството хвърля основното си обвинение към правителството на Радославов, което според техните думи е извършило национално предателство, „изнасилвайки” свободната съвест на новопокръстените. Междувременно от страниците на в. „Народни права”, правителството застава на твърдата позиция че: „...Досега нито едно българско правителство не е посягало на гражданските и религиозни свободи на помаците...” Очевидното противоречие не е толково интересно, колкото въпросът, защо Радославов не използва шанса да хвърли вината върху предишните правителства, които и без друго обвинява във всички смъртни грехове? При това, те наистина са отговорни за станалото. Официалната информация за окончателното връщане на религиозните свободи, е поднесена смекчено: „...на ония от тях, които във вихъра на освободителната война бяха преминали в праотеческата си вяра.
|