Вежди Рашидов: Дърпаме шалтера на театрите
петък, 16 юли 2010 г.
Ива Капкова
Ако до септември не се направи театралната реформа, дърпаме шалтера на театрите, закани се в блиц за Bnews министърът на културата Вежди Рашидов. По повод протеста на родопчани от Смолян срещу закриването на Родопския драматичен театър и сливането му с театъра в Пловдив, Рашидов направи следния коментар: "Оставете интригите!"
"Оставете интригите"
Този коментар направи културният министър Вежди Рашидов по адрес на протестиращите от град Смолян срещу закриването на Родопския драматичен театър. Зад тях застана и кметът на общината Дора Янкова.
Очевидно раздразнен от въпроса, Рашидов понечи да избяга от камерата и микрофона ни.
Имало една национална реформа и тя трябвало да се направи, защото сме били изправени пред дилемата дали изобщо в България ще има театри. Причината - през септември ведомството на Рашидов приключвало с парите. И заради продъдения бюджет, министърът щял да бъде принуден да закрие всички театри:
"Ние трябва да дръпнем шалтера на всички театри, поради това, че не можем да платим нито ток, нито парно. Или правим реформа, или излизаме от социализма. Всеки вика - ама мойто театърче.
Културният ни министър не прие, че театърът в Смолян очевидно е единственото културно средище в откъснатия планински регион, както и че се намира на 4 часа път от Пловдив, с чийто театър го сливат. Нито пък, че в 55-годишната си история Родопският драматичен театър има носители на "Аскеер" и постановки на национална висота, режисирани от светила като Юлия Огнянова и Любен Гройс.
Напротив, цинизмът на Рашидов стигна върха си:
"Това, че е носител на "Аскеер", не е "Оскар", да не ги бъркаме. Значи ли, че бюджетът на държавата трябва непрекъснато да го товарим?!" - край на цитата!
Министърът очевидно е доста поизнервен от лавинообразните протести, залели културните институти в страната и възмутили артистите. След гилотината за драматичните театри, дойде ред и на талантите от "Арабеск".
Единствената ни трупа за модерен балет, превърнала се в емблема и класика по света и у нас, вероятно ще иде да тропа чардаш в Музикалния театър, където изпраща балерините реформата на Рашидов.
Продиктувана от Дянков, най-вероятно.
Но за това друг път...
Вижте видеото с министъра на културата тук!
http://www.bnews.bg/article-12765Реформата на Рашидов закрива НДТ "Сълза и смях", Смолянския театър и балет "Арабеск"
16.07.2010 г. 13:39 ч.
Оповестената от Министерството на културата реформа предвижда да бъдат закрити Нов драматичен театър „Сълза и смях“, турските театри в Кърджали и Разград, Родопският драматичен театър „Николай Хайтов“ - Смолян и балет „Арабеск“. Практическото закриване на споменатите културни институти ще се извърши, като те бъдат слети с други структури. Отделно театърът и операта във Варна ще бъдат слети в една административна структура, а изненадващо Куклено-драматичният театър в Силистра ще бъде разделен на куклен и драматичен театър.
Дългоочакваната реформа на Вежди Рашидов предвижда Нов драматичен театър „Сълза и смях” – София да се влее в Народния театър „Иван Вазов” – София, Държавният музикално-драматичен театър „Кадрие Лятифова” – Кърджали - в Драматично-кукления театър „Димитър Димов” - Кърджали, Държавният музикално-драматичен театър „Назъм Хикмет” - Разград в Драматичния театър „Антон Страшимиров” – Разград, Родопският драматичен театър „Николай Хайтов” – Смолян, в Драматичния театър „Н. О. Масалитинов” – Пловдив.
Министърът посочва, че целта на тези сливания е да се постигне подобряване на творческото сътрудничество и взаимодействие на артистичните звена, подобряване на мениджмънта – координация, общо администриране и финансиране, оптимизиране на административно-обслужващия персонал и уплътняване на творческата заетост на артистичните трупи.
За да се постигне общо финансово и административно ръководство и подобряване на мениджмънта, министерството предвижда Оперно-филхармоничното дружество – Варна и Драматичният театър „Стоян Бъчваров” - Варна да се преобразуват в Театрално-музикален продуцентски център – Варна, а Държавният музикален театър „Стефан Македонски” и балет „Арабеск” да се преобразуват в Софийски музикален и балетен център.
В същото време обаче се предвижда Драматично-кукленият театър „Сава Доброплодни” – Силистра да бъде разделен на Куклен театър – Силистра и Драматичен театър – Силистра. Аргументът е, че с това преобразуване се постига обособяването на куклена сцена, предвид значимостта на нейната образователна и социална мисия. От министерството обаче не предвиждат да извършат същото преобразуване в останалите Драматично-куклени театри в страната, които станаха такива при предишната театрална реформа.
Реформата ще засегне и филхармониите в Шумен, Враца, Видин и Плевен, които ще станат Симфониети. Това означава, че съставът им ще бъде намален. Министерството аргументира решението си за съкращенията с това, че има намаляване на интереса на зрителската аудитория и така ще се стимулира политиката за местно и регионално покритие на създадения художествен продукт.
Предвижда се преобразуване на Оперно-филхармоничното дружество – Русе в Държавна опера - Русе и на Оперно-филхармоничното дружество – Бургас в Държавна опера - Бургас. Целта е да се постигне формиране на репертоарната политика в музикално-сценичните жанрове, съобразно интереса на аудиторията.
От друга страна, Оперно-филхармоничното дружество – Пловдив се преобразува в Пловдивска филхармония, като това се налагало от факта, че към момента нямало условия за провеждането на музикално-сценична дейност, защото оперно-филхармоничното дружество не разполага със сцена за оперни и балетни спектакли. Според министерството е налице липса на достатъчна заетост на отделни артистични звена и съществува необходимост от разширяване на програмния обем на продукцията в регионален мащаб.
Министерството декларира, че с предложените с постановлението изменения като цяло се постига оптимизация и повишаване ефективността на дейността на новите структури и увеличаване публичния ефект от тази дейност. Целта е държавните културни институти в сферата на сценичните изкуства да се превърнат в творчески, динамични, мобилни и социално адекватно действащи структури, чрез: ръководство от по-малък и общ административен екип; адаптиране на репертоарните планове в условията на съвременните изисквания и съобразяването им с регионалните особености, социална среда, интереси и естетически вкус на публиката...
В мотивите са записани още ред клишета, които не обясняват как точно ще се случи превръщането на културните институти в творчески, динамични, мобилни и социално адекватно действащи структури.
До момента срещу реформата официално изразиха протеста си от балет „Арабеск“, които в отворено писмо до Вежди Рашидов заявяват, че с вливането с в Музикалния театър техният културен институт ще престане да съществува. Другите протестиращи са русенските филхармоници, които вече събират подписка срещу решението на министерството да закрие структурата, в която работят.
В Смолян започват младежки протести срещу закриването на театъра, а в Пловдив певци и музиканти от филхармонията организираха протестна подписка, в която вече са се подписали над 3000 пловдивчани. Артистите смятат, че планираното от правителството е “културен геноцид“.
http://www.glasove.com/За едно постановление, което е терористичен акт срещу българската култура
Дата: 22-07-2010 09:09
Читатели : 175
Връщаме се (върнаха ни) в средата на двайсетте години, когато Йосиф Хербст беше застрелян на улицата, Христо Ясенов и Гео Милев бяха изгорени и т.н. Да не забравяме, че Хитлер дойде на власт също с ИЗБОРИ. И тогава се разправиха с "интелектуалците” или чрез лагерите или ги принудиха да емигрират, останаха само възрастните и съгласните (справка: Брехт и Хиндемит срещу Фуртвенглер и Рихард Щраус). И тогава се появи младото Караянче с нацистка книжка, с много малък номер, за да скъса нервите на престарелия Фуртвенглер.
В социалната мрежа Facebooc компютърът обикновено ме пита какво мисля. От Министерство на културата (Министър, заместник министър, “експерти”) не ме питат. Противно на изявленията си от преди седмици, (които ще станат месеци), днес те са извадили колбасарския нож, започват да режат и изхвърлят, а същевременно да лепят останалите парчета като едновремешните биотехнологични гении Мичурин и Лисенко, В резултат на техните упражнения ще се появят някакви “интелектуални” Франкенщайни: “Театрално-музикален продуцентски център” (Варна), Музикално-балетен център (София), театър, разкрачен на 100 километра, друг – странна смесица на кукли, живи актьори, етнически изпълнители. (Какво ли име ще завоюва Кърджалийското “нещо”: “Иван Лятифов” или “Кадрие Димова” - моля за извинение към паметта и на двамата културни дейци - родопския славей Кадрие Лятифова, майка на Министър, и големия български актьор Иван Димов).
Само преди три месеца театралът-полковник, а днес зам. министър Митко Тодоров, тогава председател на БАРОК, заяви на една среща с музиканти по повод несъстоятелните критерии за оценка на дейността на институтите: “Ние разбираме разликата между театър и опера; ние с вас сме от едната страна на барикадата” (т.е. артисти и музиканти.) Ставайки зам. министър, той, като в “Приказка за стълбата” на Смирненски, забрави що е бил и услужливо предложи на Скулптора да му наточи горецитирания нож, - първо срещу музикантите.
Мисля, че по-тежки времена не е имало, не само за българската музика и култура.
Връщаме се (върнаха ни) в средата на двайсетте години, когато Йосиф Хербст беше застрелян на улицата, Христо Ясенов и Гео Милев бяха изгорени и т.н. Да не забравяме, че Хитлер дойде на власт също с ИЗБОРИ. И тогава се разправиха с "интелектуалците” или чрез лагерите или ги принудиха да емигрират, останаха само възрастните и съгласните (справка: Брехт и Хиндемит срещу Фуртвенглер и Рихард Щраус). И тогава се появи младото Караянче с нацистка книжка, с много малък номер, за да скъса нервите на престарелия Фуртвенглер.
Всъщност имаше един момент, когато новосъздаденото Министерство на културата през 1964 г., оглавено от ветеринарния д-р Петър Вутов, съкрати една трета от театрите в България и пет симфонични оркестъра. Мина време и те възкръснаха под една или друга форма. И съществуват до днес. Че се родиха и други. Днес управляващите “демократи” искат да повторят упражнението.
От друга страна: на времето “комунистите” предупредиха Стефан Цанев, че няма да го убиват, а просто 10 години няма да го издават и ще бъде забравен, днес назначеният от Министъра до конкурс “интендант” на НМТ “Стефан Македонски” предупреждава от името на същия Министър един от първите певци и синдикалист в театъра, че ще бъде запратен на дъното на провинцията и никой повече няма да чуе за него.
Мисля още, че ние, музикантите, сами сме си виновни, защото всеки се е хванал да спасява собствената си черга. Някой етнопсихолог (или цял център) много добре ни е изчислил. Тук имам и конкретен въпрос: къде е Варна (с Борислав Иванов, скрит зад гърба на директорката Димова, приятелка на парламентарната председателка на Комисията за култура Даниела Петрова), къде е Бур